Nästa artikel

  • Filip Sterving jobbar idag som VR-pedagog på Påarps skola.

Premium Kan VR-teknik stötta elever med problematisk frånvaro att komma till skolan? Det är läraren Filip Sterving övertygad om. Han har lagt ner hundratals timmar av sin lediga tid på skapa lustfyllda läromiljöer i VR och med hjälp av tekniken har han fått elever som i flera år varit så kallade hemmasittare att återvända till skolbänken. För Special Nest berättar han om hur han gick till väga. ”Virtuella världar kan vara steget till att våga i den verkliga världen”, säger han.

När Filip Sterving för fyra år sedan blev färdig lärare började han jobba på en resursskola i Höganäs med en grupp elever med npf. Eleverna triggade ofta varandra och hamnade i ständiga konflikter och Filip Sterving märkte att det var svårt för honom att genomföra någon undervisning. Men eleverna hade ett gemensamt intresse för teknik och VR och därför bestämde han sig för att de skulle besöka en VR-studio. På plats fick de sätta på sig VR-glasögonen och sedan spela ett

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons