Nästa artikel
Premium Det är de vuxnas ansvar att hitta lösningarna, och se till att de passar det berörda barnet. Det menar psykologen David Edfelt som har skrivit boken ”Beteendeproblem i förskolan – om lågaffektivt bemötande” tillsammans med Bo Hejlskov Elvén.
Ett barn som behöver distans i en pressad situation kan lösa problemet med att springa iväg. Men den lösningen accepteras sällan av de vuxna personer som är närvarande. Ett troligt scenario är i stället att man då går efter. Detta skapar ett nytt problem för barnet, som inte längre får det utrymme han eller hon eftersträvade. Lösningen kan till exempel bli att barnet springer fortare för att behålla distansen, slår sig fri eller gör något annat för att inte längre känna
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Spel byggt på hjärnforskning får barn att prestera bättre i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin
- Psykologernas 10 tips för bättre relationer i skolan