– Jag var mobbad förut, men här får man vara som man vill. Alla har sina egna problem så det spelar ingen roll. Här kan jag gå i mjukisbyxor utan att någon säger något, säger Samuel Roy.
Han är 19 år och drömmer om att bli naturfotograf. Han har ADD, dyslexi och sömnsvårigheter, vilket har gjort att skolan inte har varit så enkel.
– Jag behöver höra allting två gånger innan det fastnar. Annars går det in genom ena örat och ut genom det andra, säger han.
Samuel berättar att han inte fick det stöd han behövde när han gick introduktionsprogrammet, IM, på gymnasiet.
– Lärarna där hjälpte mig inte alls. Men här på Växa vidare frågar de hela tiden om jag behöver hjälp, säger han.
Förberedelse för vidare studier
Växa vidare-kursen på Vara folkhögskola ska ge ungdomar en chans att stärka självkänslan och bli mer självständiga. Den som har gått introduktionsprogrammet på gymnasiet eller ett nationellt gymnasieprogram i särskolan kan söka hit. Här är undervisningsgrupperna små och utbildningen är verklighetsförankrad med studiebesök och praktik. Man får börja med att gå en prova på-kurs för att under en vecka känna på hur det är att gå på skolan. Vill man sedan fortsätta är Växa vidare-kursen en ettårig utbildning.
– Man kanske funderar på att kunna läsa in sina gymnasiebehörigheter, men behöver ett år till innan man vågar ta det steget. Eller så behöver man öva på att klara sig själv och flytta hemifrån, säger Madeleine Beutler, kursföreståndare för Växa vidare. Man kan säga att Växa vidare står på tre ben: Skolan, boendet och fritiden, men det handlar mycket om att stärka sig själv och växa som människa.
Varje år väljer en del studenter att studera allmän kurs och läsa in sin gymnasiebehörighet när året på Växa vidare är slutfört. Några tycker att det räcker med denna utbildning.
– De har lärt sig att bo hemifrån, vill börja jobba och ha ett eget boende och gå vidare i sina liv, säger Madeleine Beutler.
Annika Jansson, rektor på Vara folkhögskola, menar att folkhögskolan spelar en viktig roll för människor med funktionsnedsättningar.
– Vi har en tillåtande miljö, och de med olika funktionsnedsättningar känner sig mindre funktionsnedsatta i situationer hos oss. Vi har alla våra funktionsvarianter. Jag tror också att vi i personalen är väldigt tillåtande, både mot varandra, men framförallt mot våra studerande. Och då försvinner en del av funktionsnedsättningarna – vi fokuserar inte på svårigheterna, utan vi ser möjligheter hos människor och vill utveckla deras resurser, säger hon.
Hittat drömjobbet
20-åriga Emma Salander är en av de tolv som går på Växa vidare i år. Hon berättar att hennes ADHD tidigare orsakat problem i skolan och att hon blev mobbad för att hon var annorlunda.
– Jag kan vara helt speedad ena dagen, och nästa orkar jag inte göra någonting. Jag har väldigt svårt att passa tider också, så skolan har inte fungerat så bra, säger hon.
Nu tycker hon att det går mycket bättre och hon har bestämt sig för att läsa upp sina gymnasiebetyg efter att Växa vidare är slut. Och när klassen jobbade med ett tema om arbetsliv i våras hittade Emma sitt drömjobb – radiojournalist.
De gjorde ett eget radioprogram i samarbete med radiolinjen på Vara folkhögskola. Programmet sändes i närradion och Emma var en av programledarna. Hon gjorde också ett reportage från en bilverkstad, eftersom hon är intresserad av bilar.
– Det var jätteroligt, jag vill jobba med radio, säger Emma Salander.
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Spel byggt på hjärnforskning får barn att prestera bättre i skolan
- Så här funkar WISC-testet
- Mentalisering – att se sig själv utifrån och andra inifrån
- Dopamin – nyckelspelaren i hjärnans belöningssystem
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin
- Biologisk klocka även för män