Nästa artikel
Premium Ibland lyckas varken skolan eller hemmet erbjuda trygghet. Denna dubbla utsatthet återfinns ofta hos barn och ungdomar med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som har varit eller är placerade i familjehem eller HVB-hem. Nu ska denna grupp få ökat inflytande och bättre livskvalitet genom det nya Attention-projektet Ung Dialog.
Projektets utgångspunkt är det faktumet att barn och unga med npf är överrepresenterade vad gäller placeringar. Det finns dessutom fler faktorer att föra in i ekvationen. Barn som har problem hemma hittar ofta andrum i skolan. Barn med npf, som ofta har det kämpigt i skolan, får andrum hemma. Men barnen med npf som därtill råkar ha struliga hemförhållanden hittar sällan tillräcklig trygghet. – Det finns väldigt lite kunskap om den här dubbla utsattheten, och vilket stöd dessa
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Snart kommer ”krafttag” för bättre studiero i skolan
- Mammor till tonåringar med autism vittnar om ständig kamp i vardagen: "Om jag inte orkar då finns det ingenting"
- Hon slutade med adhd-medicin: ”Jag har fått bråka med psykiatrin”
- Läs- och skrivkrisen i skolan slår hårt mot elever med autism
- Stor succé för npf-guide från Stendahls bil: "Jättehedrande"
- Stimmande – ett sätt att bearbeta känslor
- Så fungerar adhd-medicin