Nästa artikel
Premium Sociala svårigheter och mobbning kan leda till elevfrånvaro, men omfattande frånvaro byggs ofta upp över tid och beror på flera sammanflätade faktorer – till exempel att eleven börjar halka efter i studierna, må allt sämre och förlora kontakten med skolan. Specialpedagogen Tobias Forsell har i sin avhandling intervjuat elever, föräldrar och lärare för att ta reda på hur problematisk frånvaro kan uppstå och åtgärdas. Special Nest ringde upp honom.
Idén till avhandlingen kläcktes i samband med att specialpedagogen Tobias Forsell under 2014 blev involverad i Tillbaka till skolan, ett samverkansprojekt mellan grundskolan och socialtjänsten i Skellefteå kommun. Projektet handlade om att utveckla rutiner för att hantera problematisk skolfrånvaro, men också att stödja skolor i arbetet att hjälpa elever tillbaka till skolan. För honom blev arbetet en väckarklocka. Han förvånades över att det var så pass många elever som hade en o
Liknande innehåll
Annons
Populärt innehåll idag
- Flickor med autism – 8 lästips
- ”Vem hjälper mitt vuxna barn med adhd?”
- 10 fakta om autism hos flickor – forskaren förklarar
- Så kan god munhälsa skapas för barn med autism
- 10 tips på hur lärare kan stärka relationen till elever med npf
- Musik kan underlätta (och ibland förvärra) vardagen med autism
- Mormor kan göra skillnad när barnbarnet har autism