Nästa artikel

  • "Vår kunskapssyn och skolans uppdrag har förändrats, och de stödstrukturer som fanns förr har vi monterat ner", säger gymnasieläraren Filippa Mannerheim.

Premium Avsaknaden av tidiga hjälpinsatser, orimliga krav i läroplanen och mer pappersarbete för lärarna. Det är några faktorer som bidrar till att elever med neuropsykiatriska funktionsnedsättningar som adhd och autism hamnar i kläm. Det menar gymnasieläraren Filippa Mannerheim, även känd som skoldebattör. Special Nest har intervjuat henne.

Många elever med autism och adhd når av olika anledningar inte gymnasiebehörighet. Det är ett växande problem och idag diskuteras allt oftare skolans roll och effektivitet, särskilt när det gäller elever med särskilda behov. Filippa Mannerheim, gymnasielärare i historia och svenska sedan 20 år tillbaka, är en flitig debattör och har på olika plattformar vädrat sina farhågor kring utbildningssystemet. – Vår kunskapssyn och skolans uppdrag har förändrats, och de stödstrukture

Premium - tillgängligt för prenumeranter

Teckna prenumeration
Kategorier: 
Metoder
Annons