Nästa artikel
Ny forskning från Linköpings Universitet visar att många lärare anser att barn med autismspektrumtillstånd ska anpassas till omgivningen istället för det omvända.
Ann-Charlotte Linton, doktorand vid institutionen för beteendevetenskap och lärande vid Linköpings Universitet, har undersökt lärares attityder till barn med autismspektrumtillstånd.
Enligt hennes undersökning framkommer en bild av att många lärares syn strider mot nya forskningsrön om att möta barn med autismspektrumtillstånd och deras behov.
– De tänker på behov och handikapp i stället för att tänka på skolmiljön och det sociala. Lärarna anser att eleven ska anpassas i strukturer och rutiner i stället för tvärtom, att elevernas förutsättningar ska styra anpassningen, säger Ann-Charlotte Linton till Skolvärlden.
Annons
Populärt innehåll idag
- Flickor med autism – 8 lästips
- 10 fakta om autism hos flickor – forskaren förklarar
- Mormor kan göra skillnad när barnbarnet har autism
- Så tänker personer med autism om kärleksrelationer
- Ny bok ska hjälpa elevassistenter: ”Gör ofta ett otroligt jobb”
- Så här funkar WISC-testet
- Experter i enkät: Svårare att känna igen autismsymptom hos flickor