Nästa artikel

  • The trackr

    The Trackr hjälper tankspridda att hitta nycklarna.

  • Ett kedjetäcke kan göra det lättare att komma till ro.
  • Brandvarnare

    En spisvakt stänger av spisen automatiskt.

  • Time timer

    En time timer skapar en visuell upplevelse av tiden.

Underlätta vardagen med smarta hjälpmedel, tips och tricks.

1. Motverka tankspriddhet

Att förlägga mössan eller inte minnas när och var man sist använde handkrämen är kanske inga större problem. Men när det händer allt för ofta, och när tankspriddheten resulterar i att man måste byta lås eller beställa nya deklarationspapper kan det kännas som att vardagen påverkas på ett allt för betydande sätt. De som upplever tankspriddheten som ett problem kan använda hjälpmedel för att spåra sakerna de har förlagt. Exempel på dessa är The Trackr, Droples, the tile app och Gigaset G-tag.

 

2. För ljudkänsliga

För de som känner sig extra känsliga för ljud finns olika knep att ta till. Om man störs av ljud i hemmet – kanske från grannar eller bilvägen utanför, kan man försöka ljudisolera hemmet genom att lägga tjocka mattor på golven och hänga tunga draperier och gardiner för fönster och ytterdörren.

Det finns även brusreducerande hörlurar som hjälper till att ta bort omgivande ljud, men som gör att du fortfarande kan höra om någon som står nära talar med dig.

 

3. Motion gör dig lugnare

Att hitta en träningsform som passar dig är ett bra sätt att bli av med överskottsenergi. Motion motverkar stress samt bildar endorfiner och adrenalin, vilket gör dig gladare och lugnare. Se till att planera in träningen i kalendern och försök att skapa en rutin där du alltid har träningsväskan packad.

Motion är dessutom bra då den hjälper till i arbetet med en fungerande dygnsrytm. Träningen gör dig trött och avslappnad, och kan göra det lättare att somna.

Om du tycker om struktur kan en idrott med tydliga regler vara något för dig – de finns både som lagsporter, till exempel fotboll, men också som idrotter man utför ensam, till exempel friidrott.

Andra gillar inte alls för många regler, och där kan andra typer av träning fungera bättre – kanske promenader, joggning, simning och styrketräning.

 

4. Lindra stress och oro

För dig som har svårt att komma ner i varv på kvällen när det är dags att sova kan ett tyngdtäcke vara en lösning. Boll- eller kedjetäcket, som är de två vanligaste varianterna, är tyngre än vanliga täcken. Täckena är varma och omslutande och deras syfte är att få din kropp att kännas tung och avslappnad. Tyngden frisätter hormoner som fungerar ångestdämpande och lugnande. Beroende på var man bor kan man få, låna eller hyra ett tyngdtäcke via landstinget. Annars går de att köpa på internet, till exempel på www.somna.eu eller www.komikapp.se.  

Det finns även andra, liknande hjälpmedel för att lindra oro. Två exempel är kedjevästen – som fungerar på liknande sätt som kedjetäcket med skillnaden att det är en väst, samt bolldynan – som kan underlätta för personer med koncentrationssvårigheter eftersom den dynamiska sittställningen ger bättre inlärning.

 

5. Att skapa struktur

Tydliga att göra-listor med tidsangivelser kan underlätta vardagen. Ställ ett alarm som ringer när något ska vara klart eller när det är dags för en promenad, lunch eller sömn. 

Denna tysta timer har en färgmarkering som successivt minskar ju längre tiden går.

Att sortera upp viktiga papper i en arkivmapp med tydliga färgmarkeringar och uppdelningar hjälper dig att inte tappa bort till exempel räkningar och kvitton. Förvara mappen på ett lättillgängligt ställe där du faktiskt kommer använda den. Många öppnar sina räkningar i köket – kanske bör den därför ligga där.

 

6. När ljuset är för starkt

Att känna obehag när man blir utsatt för starkt ljus är vanligt. Personer med extra ljuskänslighet kan uppleva att solglasögon och kepsar inte räcker till, då behovet finns att skyddas från all belysning, inte bara från solljus. Det finns då speciella glasögon, som sägs kunna hjälpa till att filtrera bort de starkaste och mest störande ljusvåglängderna. Hos de flesta vanliga optiker finns även glasögon med något tonade glas vilket dämpar det starkaste ljuset.

Se dessutom till att byta alla lampor i hemmet till mildare sådana, och köp tjocka mörkläggningsgardiner som stänger ute ljuset i sovrummet. En sovbindel kan även den hjälpa till vid sömnen.

 

7. Glöm inte spisen

För att inte glömma en spisplatta påslagen i köket kan en spisvakt vara smart att ha. Timern gör att spisen då automatiskt stängs av efter en bestämd tid.

Har du ingen spisvakt kan du använda dig av en vanlig äggklocka. Försök att komma ihåg att alltid sätta igång äggklockan när du sätter på spisen eller ugnen. För till exempel plattången eller kaffebryggaren, som inte heller är bra att glömma bort att stänga av, finns speciella varianter med automatisk avstängning efter en viss tid – då slipper du oroa dig.

 

8. Förbättra koncentrationen

För att förbättra koncentrationen kan det vara skönt att ha något att pyssla med som aktiverar händerna, till exempel en stressboll. Det är en boll fylld med ett speciellt material som gör den behaglig att krama.

 

9. Tydlig planering underlättar vardagen

Ett veckoschema i form av en tavla, med tydliga, färdigskrivna lappar eller symboler, kan underlätta vardagen. Det blir då lätt att se vad som ska göras vilken dag, vilken tid. Om det händer något ovanligt – till exempel ett tandläkarbesök, kan man försöka ha som regel att ställa en extra påminnelse i mobilen som berättar att man snart måste gå hemifrån.

Vissa saker, som till exempel städning och tvätt, kan vara skönt att försöka göra vid samma tid varje vecka. Man slipper då fundera på när man bokade tvättid.

 

10. Påminnelse när du lämnar hemmet

Om du lätt glömmer viktiga saker hemma är det en bra idé att, med hjälp av symboler eller ord, markera vid ytterdörren vad som ska tas med hemifrån. Kanske frukt, dator, mobilladdare, nycklar, paraply och studentlitteratur?
 

11. För att komma upp i tid

Om man känner oro vid sänggång, och kanske har svårt att komma till ro och somna, är det möjligt att det känns tungt att gå upp på morgonen. Ibland är det ändå ett måste, och för att inte riskera att försova sig finns det olika typer av väckarklockor som gör att man verkligen vaknar. Ett tips är att ställa flera olika larm – gärna på olika ställen i rummet, och det finns även klockor som inte bara ringer utan även vibrerar och blinkar. Exempelvis Sonic bomb

 

12. Ha koll på medicinen

Om du äter medicin dagligen hjälper medicindosetten dig att hålla koll på om du tagit medicinen eller inte. I dosetten har varje dag en egen liten behållare, därmed ser du tydligt om du tagit, eller inte tagit, dagens medicin.

 

13. Förenkla matvanorna

Att äta och få i sig energi är viktigt för att kroppen ska fungera som den ska. Många kan känna känslighet för matens lukt, konsistens eller smak. Att äta något som känns illaluktande eller illasmakande ska man inte tvingas göra, däremot är det viktigt att få i sig alla olika näringsämnen och därför bra att försöka variera sin kost.

Olika typer av kost- och vitamintillskott kan också hjälpa till att hålla kroppen frisk om man vet att vissa typer av mat är svår att äta.

Se också till att fylla skafferiet med så kallad ”snäll mat” som går att äta och smakar bra när allt annat smakar dåligt.
 

14. Lättare att somna

Om du upplever svårigheter att somna finns det olika tips att testa. Se till att sovrummet är svalt, mörkt och lugnt. Försök att inte använda sängen till annat än att sova – då förknippar din hjärna sängen med sömn och ingenting annat (till exempel att titta på film eller kolla på surfplattan). Avslappningsövningar med eller utan lugn musik som nedvarvningsrutin fungerar för många.
 

15. Skapa stökzoner

Många upplever att det är lätt att själv känna sig stressad och orolig om det är stökigt hemma. Men trots det kan det vara svårt att veta hur man ska ta tag i kaoset och vad man ska göra med alla saker. För att underlätta kan man införa så kallade ”stökzoner”, till exempel ett par lådor eller byråar, där det får vara stökigt och där man kan lägga allt som man inte vet var man ska göra av. Då kanske resten av hemmet kan vara mer städat.

Annons