Forskning har visat att barn redan vid tidig ålder kan delta i planering och beslut av åtgärder som påverkar den egna vardagen. Genom att få vara delaktiga i planeringen och bli bekräftad utvecklar barn och ungdomar en skicklighet i att påverka sitt eget liv och sina behov. Det är viktigt för alla barn, men extra viktig för barn och unga med funktionsnedsättning eftersom de träffar många personer genom olika stödformer.
Sajten diskuteradelaktighet.se ställer frågan vad som händer om man låter barn och ungdomar med funktionsnedsättning vara med och utforma det stöd de får av samhället.
Här presenteras filmer som kan vara en utgångspunkt för samtal om hur barns och ungdomars kunskap kan bidra till effektivare samhällsstöd.
På sidan förklaras vilken rätt barnet har till delaktighet genom LSS, socialtjänstlag, skollag och föräldrabalken samt en modell som kan fungera som stöd i arbetet för att mäta och utveckla barnets delaktighet.
Läs mer: http://diskuteradelaktighet.se
Liknande innehåll
Populärt innehåll idag
- Adhd och överrörlighet – slump eller samband?
- Fridas UF-företag försöker mosa myter om autism
- Så fungerar adhd-medicin
- Bättre svenskt resultat i PISA-mätningen
- Psykologer kritiska till fler disciplinära åtgärder i skolan
- Studie: Svår samverkan för att hjälpa elever med hög frånvaro
- Musik kan underlätta (och ibland förvärra) vardagen med autism